Doelstelling 3FM Serious Request en gebruik logo’s

3FM Serious Request is een liefdadigheidsactie van de publieke omroep met een non-commercieel karakter. De naam van deze actie ‘3FM Serious Request’ is een merk van de NPO. Een merk met een integere reputatie, zorgvuldig opgebouwd. Het is in het belang van 3FM Serious Request om deze reputatie zuiver te houden.

De NPO is gebonden aan wet- en regelgeving die omschreven staat in de Mediawet. Daarin staat onder andere dat de NPO verplicht is om hun programma’s, imago en merken te bewaken om het non-commerciële karakter te waarborgen. Dit betekent onder meer dat de NPO moet toezien op het gebruik van NPO’s merken door derden. Een van de belangrijkste verplichtingen die in de Mediawet staat is dat zij zich niet dienstbaar mogen opstellen ten opzichte van derden. Oftewel, een derde partij mag niet profiteren van een samenwerking met 3FM Serious Request en in het bijzonder van het gebruik van een van hun merken ten behoeve van commerciële activiteiten.

Omdat Heerlen dit jaar gaststad van 3FM Serious Request is en 3FM het Glazen Huis in onze stad plaatst, zullen er veel bezoekers uit het hele land naar Heerlen komen. Aannemelijk is dat deze bezoekers ook van de gelegenheid gebruik zullen maken de stad te ontdekken. Heerlen mag 3FM Serious Request echter niet gebruiken om dit te exploiteren. Dat betekent dat alles wat Heerlen communiceert met betrekking tot 3FM Serious Request – en dat beperkt zich niet tot gebruik van het logo – in het teken moet staan van 3FM Serious Request en niet gekoppeld mag worden aan commerciële activiteiten.

Stichting Promotie Glazen Huis Heerlen 2015 zorgt in opdracht van gemeente Heerlen voor de promotiecampagne en de side-events voorafgaand en tijdens 3FM Serious Request. De stichting heeft een geheel eigen identiteit als het gaat om huisstijl. Partners van de stichting kunnen door het inzetten van het logo van de stichting laten zien dat zij partner zijn van Stichting Promotie Glazen Huis Heerlen 2015. Een partner van de stichting is echter geen partner van 3FM, 3FM Serious Request, NPO, gemeente Heerlen of het Nederlandse Rode Kruis. Raadpleeg het marketingteam van de stichting bij het opzetten van een campagne. Zij helpen graag.

Als je van plan bent om in actie te komen voor 3FM Serious Request, klik je hier voor de voorwaarden. Check of je actie aan deze voorwaarden voldoet om een van de ‘ik steun’/’wij steunen’ publiekslogo’s van 3FM Serious Request te gebruiken. Meld daarna je actie aan op 3fm.nl/kominactie. Hier maak je je eigen promotiepagina aan en kun je logo’s en de actievormgeving downloaden.

Wil je meer informatie over ‘Kom in Actie!’ en/of het gebruik van logo’s, neem dan contact op met Stichting Promotie Glazen Huis Heerlen 2015: Laura Helgers, Laura@SRH15.nl, 045 20 80 800.